آلودگی هوا و بارداری

آلودگی هوا و بارداری

 

آلودگی هوا در بسیاری از روزهای پاییز و زمستان، پایتخت ایران را درگیر می کند. از آنجایی که من هر روز تعدادی مادر باردار را ملاقات می کنم، این روزها می بینم که بسیاری از مادران باردار در حالت ترس و وحشت به سر می برند. این موضوع خصوصا در مورد مادرانی صادق است که اولین تجربه بارداری را دارند. آنها اغلب این سوال را مطرح می کنند که آلودگی هوا برای جنین ما چه ضرری دارد و چگونه می توان از این عوارض پیشگیشری کرد؟ به دلیل این قبیل نگرانی های شایع میان برخی مادران باردار لازم دانستم نکات مهمی را گوشزد کنک تا بدین‏وسیله خطرات ناشی از آلودگی هوا بر روی جنین کاهش یابد.

طبق مطالعات انجام شده، خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن در مناطقی که آلودگی هوا وجود دارد سه برابر بیشتر است. همچنین احتمال سقط جنین در سه ماهه اول در مناطق آلوده بالاتر می رود.
منو اکسید کربن موجود در هوا در سه ماهه اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت مسمومیت منجر به سقط جنین می شود. عوارض جنینی مانند، لب شکری، شکاف کام، ناهنجاری های قلب و عروقی و اختلالات رشد جنین از دیگر تاثیرات آلودگی هوا است.

علایم مسمومیت با هوای آلوده

این مسمومیت در افراد مختلف به شرایط جسمانی و سلامتی آنها و همچنین به غلظت ماده سمی بستگی دارد. علایم مسمومیت ابتدا به صورت سردرد، سرگیجه، خواب، آلودگی هوا، خستگی و ضعف بروز می کند سپس در شدید ترین حالت منجر به بی قراری، استفراغ وبی هوشی می شود.

توصیه هایی برای مادران باردار در روزهایی که هوا آلوده است

1-تا حد امکان در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید؛ در روزهایی که آلودگی هوا بحرانی است یا در مرز هشدار قرار دارد بهتر است از منزل خارج نشوید.

2-در صورتی که ناچار هستید از منزل خارج شوید، حتما از وسایل محافظتی استفاده کنید مخصوصا مادرانی که 12 هفته اول بارداری را سپری می کنند استفاده از ماسک یکی از راه های حفاظت از خود در برابر آلودگی است؛ در عین حال در استفاده از همین ماسک ها هم باید مواردی را رعایت کرد: ماسک های کاغذی به لحاظ این که آلاینده ها را از خود عبور می دهند به هیچ وجه توصیه نشده و بهتر است از ماسک های فیلتر دار و ماسکی که دهان و بینی را به صورت کامل پوشش می دهد استفاده کرد و این ماسک ها باید هر دو ساعت یک بار تعویض شوند. (با توجه به وجود میکروب در سطح آنها چنانچه تعویض نشوند، خود به منبع آلودگی تبدیل خواهند شد)
3-در این روزها هنگام تردد در بیرون از منزل، تا حد امکان مسیرهایی را انتخاب کنید که از میان پارک ها و باغ های عمومی عبور می کنند و کمتر از حاشیه خیابان یا اتوبان های شلوغ عبور کنید.
4-در ساعات بحرانی (17-12) که ساعت اوج ترافیک و آلودگی هوا است، به هیچ وجه از منزل خارج نشوید
5- از تغذیه مناسب استفاده کنید.

تغذیه مناسب در این روزها

– نوشیدن آب زیاد که به کلیه ها کمک کرده تا املاح اضافی از بدن خارج شود. البته سایر مایعات مثل آب میوه های طبیعی نیز می تواند موثر باشد. به شرط آنکه در کنار آن، از میوه های طبیعی نیز استفاده شود.
– اجتناب از خرید میوه و سبزیجاتی که در کنار خیابان‏ها عرضه می شوند یا مغازه هایی که سبزیجات خود را بیرون ازمغازه در مسیر عبور خودروها قرار می دهند. بهتر است این محصولات از مغازه های مطمئن تهیه شود.
– خوردن میوه و سبزیجات به خصوص سیب، پرتقال، لیمو شیرین، گریپ فروت و … که این میوه ها به دلیل داشتن «پکیتن» سرب موجود در هوا را جذب کرده و مانع از رسیدن آسیب به سلول های بدن شما و کوچولوی‏تان می شود. البته به جز این میوه ها، خوردن میوه های فصلی و نوبرانه نیز بسیار برای شما و جنین‏تان مفید است که نباید آنها را فراموش کرد.
– خوردن شیر و لبنیات را نیز در سبد تغذیه بگنجانید چرا که شیر به دلیل دارابودن مقادیر زیادی کلسیم، فسفر و منیزیم، خنثی کننده سموم است به همین دلیل چه در روزهایی که هوا آلوده بوده و دیگر روزها، نباید از خوردن محصولات لبنی مثل شیر، ماست و …. غافل شد.

مشاوره قبل از بارداری

کلاس ورزش بارداری

برچسب گذاری توسط , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =